Podľa emotikonov možno vypracovať osobnostný profil človeka
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Keďže virtuálna komunikácia čoraz viac nahrádza tú osobnú. Emotikony dokážu aspoň čiastočne vyjadriť našu náladu a pocity pri písaní. V pondelok oslavujeme ich medzinárodný deň.
Dvojbodka, pomlčka, zátvorka, jednoducho smajlíci. To sú znaky, ktoré dnes väčšina z nás používa každodenne. Aj veselé ikonky majú svoj deň. Práve 17. júl je totiž Svetový deň emotikonu. Tieto znaky sú dnes už tak populárne, že dnes už niektoré smartfóny ponúkajú možnosť prepísať text tak, že namiesto písmen sám priradí správny emotikon. Speváčka Katy Perry dokonca "preložila" do emotikonov celú svoju pesničku.
Treba povedať, že smajlík na vyjadrenie pocitov je tu už 35 rokov. Vznikol ešte v čase, keď sa nám o internete ani nesnívalo. Až 17 rokov po vzniku smajlíka vytvoril Japonec Šigetaka Kurita prvé obrázky emotikonov, ktoré sa dali používať v mobiloch. A dnes sú ich už desiatky. Len na najpoužívanejšej sociálnej sieti Facebook použijú ľudia denne až 60 miliónov emotikonov. Na messangeri je to až päť miliárd.
Prieskum ukázal, že na Facebooku sa najviac používa smajlík, ktorý sa smeje až k slzám. Práve táto ikona ovplyvnila komunikáciu medzi ľuďmi natoľko, že vošla do dejín.
SYN: ŠEBO 1
"V roku 2015 bol emoji, ktorý sa smeje a zároveň plače, dokonca vyhlásený za slovo roka. Oxfordský slovník oficiálne vyhlásil za slovo roka emoji. prvýkrát v histórii to nie je slovo, ale nejaké emoji," vysvetľuje odborník na sociálne siete Peter Šebo. Francúzi najčastejšie žmurkajú, Nemci sa radi smejú. Španieli v elektronickej komunikácii radi rozdávajú bozky a Mexičania ikonou radi nahrádzajú slovné spojenie ľúbim ťa.
Emotikony však neovplyvňujú len to, ako komunikujeme, ale už aj to, čo na internete vidíme. "Pokiaľ niekto dáva príliš veľa vysmiatych emojis, lajkov a srdiečok, tak mu ukazuje pozitívne správy, pretože sa mu snaží dostať do tej pozitívnej nálady, pokiaľ niekto dáva viac angry, smutný, nahnevaný, tak ho neprovokuje vtipnými videjkami, gifmi, alebo zábavným obsahom," dodáva Šebo.
Američan Dan Brill tvrdí, že podľa emotikonov dokáže vypracovať osobnostný profil človeka.