Oblačno
25.4.2024
Vedci vyriešili 100-ročné tajomstvo krvavých vodopádov Antarktídy
Zdielať na

Vedci vyriešili 100-ročné tajomstvo krvavých vodopádov Antarktídy

ANTARKTÍDA / Výskumníci konečne objavili zdroj, odkiaľ krvavé vodopády vyvierajú. Tento prírodný úkaz objavil pred 106 rokmi geológ Griffith Taylor. Ľadovec, z ktorého vodopády vyvierajú, pomenoval podľa seba.

Záhadná červená hmota vyviera z ľadovca do jazera jazera West Lake Bonney. Pôvodne vedci predpokladali, že zafarbenie je spôsobené červenými riasami, ale až v roku 2003 potvrdili, že červené sfarbenie pochádza z oxidovaného železa a voda s najväčšou pravdepodobnosťou priteká zo slaného jazera, ktorý je už 5 miliónov rokov pod ľadovcom

Unikát na Zemi

Teraz vedci z univerzity na Aljaške potvrdzujú, že ľadovec má pod sebou nielen jazero, ale má aj vlastný vodný ekosystém, ktorý tečie už milión rokov. Dôvodom, prečo nikdy nezamrzlo, je podľa neho trvalý hydraulický systém, ktorý spočíva v uvoľnení tepelnej energie pri procese zmrazovania vody, ktorá potom taví okolitý ľad.

Blood Falls, alebo inak krvavé vodopády sa považujú za "časovú kapsulu". Obsahuje staré mikrobiálne systémy, ktoré vedci považujú za zlatú baňu informácii o živote na iných planétach, informuje britský portál The Independent.

Súvisiace články