Aerolinky majú prísne podmienky. Ak ich nedodržíte, nepoletíte
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Pri platení leteniek každý cestujúci "podpisuje" s leteckou spoločnosťou zmluvu, v ktorej súhlasí s jej podmienkami. Pravdepodobne ste si ale nevšimli, že v zmluve môžu mať letecké spoločnosti uvedené aj také podmienky, na ktoré by ste asi nikdy nepomysleli.
Zmluvy aeroliniek môžu mať až 37 tisíc slov a málokto sa obťažuje tým, aby si celú zmluvu pred nákupom letenky prečítal. Preto sa môže stať, že cestujúci často nevedia o podmienkach, za ktoré ich letecká spoločnosť nemusí pustiť do lietadla.
Vedeli ste napríklad, že ak človek zapácha, nastúpi do lietadla s holými nohami alebo má nadváhu, letecká spoločnosť ho nemusí prepraviť? Cestujúci totiž v spomenutých bodoch porušil podmienky zmluvy minimálne štyroch najväčších amerických leteckých spoločností, pre ktoré nikam letieť nemusí. Zhodujú sa v tom spoločnosti American Airlines, Delta Air Lines, Southwest Airlines a United Airlines.
Rušnú debatu o zmluvách leteckých spoločností rozprúdil v USA nedeľný incident na palube lietadla United Airlines. Spoločnosť na nedeľnú linku z Chicaga do Louisville predala viac leteniek, než bola kapacita lietadla. Pri odbavovaní to aerolinky cestujúcim oznámili a zároveň vyzvali prípadných dobrovoľníkov, aby si let za odškodnenie zmenili. Nikto sa neprihlásil, preto počítač náhodne vybral štyroch ľudí, ktorých spoločnosť vylúčila z prepravy.
Spomínaný muž ale odmietol svoje miesto opustiť, preto ho z lietadla vyniesli uniformovaní príslušníci. Následne sa do lietadla vrátil, podľa svedkov bol ale očividne zmätený a mal zakrvavenú tvár. Necelých 24 hodín po tom, čo United Airlines brutálnym spôsobom vytiahli pasažiera z lietadla, klesla hodnota ich akcií o 900 miliónov dolárov.
Keďže preplnenie lietadla je bežná prax, existujú na to predpisy, čo sa má v takom prípade robiť a na čo má cestujúci nárok. V takýchto situáciách majú letecké spoločnosti presne stanovené sumy, ktoré má pasažier dostať, ak sa nezmestí do lietadla. Pri kratších letoch je to 250 eur, pri tých najdlhších až 600. Čiže ak sa človek neponáhľa, celkom sa to aj oplatí.
Aerolinky väčšinou poskytnú do predaja viac miest, ako v lietadle v skutočnosti je. Takáto filozofia prepravcov funguje najmä kvôli cestujúcim, ktorí na poslednú chvíľu svoju letenku zrušia a v lietadlách by v takých prípadoch zostali voľné miesta. "Je to jediná cesta, ako môže ekonomika leteckých spoločností fungovať. Nemôžu garantovať, že každý cestujúci bude mať miesto, pretože by mali veľa prázdnych lietadiel," vysvetľuje pre USA Today odborník na letecké právo vo Washingtone, Roy Goldberg.
Spoločnosť United Airlines sa už v marci tohto roku zviditeľnila, keď nepustila na palubu svojho lietadla dievčatá v legínach. Aerolinky sa na internete obhajovali, že dievčatá cestovali na letenku určenú pre zamestnancov United Airlines, ich rodinných príslušníkov a ich hostí. Cestujúci, ktorí letia na takúto letenku, majú predpísaný štýl oblečenia (dress code) reprezentujúci túto leteckú spoločnosť.
Tieto letenky sú bezplatné alebo s výraznou zľavou. Letecká spoločnosť ale vyžaduje, aby cestujúci nemali oblečené napríklad "obtiahnuté topy, nohavice či šaty z lycry či spandexu", minisukne, odhalené brucho či obuté plážové šľapky.