Čekuj toto! Facebook radí, ako spoznať nepravdivé správy
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Na sociálnej sieti Facebook sa čoraz viac objavujú "kačice" prezlečené za seriózne spravodajské správy. Boj proti autorom takýchto príspevkov vyhlásili správcovia Facebooku svojou novou kampaňou.
V poslednej dobe boli správcovia Facebooku pod veľkým tlakom, keď sa roztrhlo vrece s "fejkovými" správami. Rozhodli sa preto, že vytvoria manuál na rozpoznávanie pravdivých a nepravdivých správ. Kampaň sa začína dnes a bude trvať tri dni. Do projektu sa zapojilo 14 krajín a budú učiť užívateľov byť náročnejšími čitateľmi. Na hlavnej stránke Facebooku sa objaví odkaz, ktorý užívateľa presmeruje na stránku, kde si môže prečítať 10 rád, ako pristupovať k článkom viac kriticky.
Niektoré z rád, ako pristupovať k obsahom na internete:
- pozrite sa bližšie na URL a pôvodný článok
- buďte kritickejší k nadpisom
- skontrolujte zdroje
- bližšie si prezrite fotky a videá
- overte si dátum a časovú líniu udalostí v článku
Najčastejšie falošné informácie sa týkajú utečencov alebo politiky. Toto by mohlo byť jeden zo spôsobov ako niečo zmeniť a začať by mali samotní užívatelia od seba. "Veríme, že tieto rady naučia ľudí byť náročnejšími čitateľmi. Je to veľmi dôležité, pretože sme v dobe, kedy ľudia potrebujú byť viac skeptickí v tom čo čítajú, aby sa nenechali oklamať," hovorí Adam Mosseri, viceprezident pre mediálny obsah Facebooku.
Kritici neveria
Kritici neveria, že táto kampaň môže pomôcť. Prvým problémom je, že kampaň bude trvať iba tri dni. Tiež si myslia, že na stránku si kliknú ľudia, ktorí už prirodzene selektujú a rozpoznávajú obsah článkov na sociálnej sieti. Neveria že z Facebooku bude miesto, kde nájdete pravdu. Situácia sa podľa nich zhorší, uvádza britská BBC.
Podľa slovenskej sociologičky Silvie Porubänovej to nebude mať veľký úspech. "Myslím si, že možnosti takej kampane sú veľmi limitované. Pretože sociálne siete práve žijú z toho, že je veľmi ťažké selektovať medzi pravdou a lžou. Ide o marketingovú záležitosť. A nie je to priamo zakázané, respektíve pokutované. "
Merkel prišla s návrhom sankcií
Nemecká premiérka prišla s návrhom sankcií. Podľa neho by mali sociálne siete zaplatiť 50 miliónov pokutu, ak do 24 hodín nestiahnu nepravdivú správu. Narážala hlavne na dezinformovanie v oblasti politiky. K takému došlo nedávno v Amerike, kde obvinili kandidátku na prezidentku Hillary Clinton, že sa zaplietla do kolotoča s pedofíliou.
"V prvom rade to svedčí o morálnej úrovni autorov, ktorí uverejňujú takéto neoverené, niekedy zámerne klamlivé články. Absolútne nemajú žiadnu profesionálnu česť," hovorí o samotných autoroch sociologička Porubänová.
Facebook už vylepšil monitorovanie správ a proces nahlasovania nepravdivých informácii. Na otázku, či kampaň pomohla znížiť počet takýchto článkov, sa vyjadrili, že v Amerike zaznamenali mierny pokles a v Európe sa zatiaľ situácia nezmenila.