Veľký astronomický kalendár 2018: Máme sa na čo tešiť, budeme svedkami nevídanej nádhery!

28.01.2018 09:00 Lajkit Planéta zem

Ste fanúšikom nočnej oblohy rovnako ako my? V tom prípade sa máte na čo tešiť. Pripravte si ďalekohľady, keďže aj tento rok bude bohatý na meteorické roje. Aby vám žiadna z týchto krás neušla, pre istotu si dôležité dátumy zapíšte do kalendára.

Lyridy (14. - 30.apríl)

Lyridy sú meteorický roj, ktorý má svoj maximum 22.apríla. Prvýkrát boli zaznamenané na oblohe ešte v roku 687 p.n.l. Jeho názov je odvodený od súhvezdia Lýra, v ktorom má tzv. radiant, čiže miesto, z ktorého vylietajú meteory. Najvhodnejší čas na pozorovanie je okolo polnoci alebo skoro nadránom.

Perzeidy (17.júl - 24.august)

Letnej oblohe jednoznačne kraľujú perzeidy, ktoré sú najžiarivejšie 12.augusta. Patria k najpravidelnejším meteorickým rojom a ľudovo sa nazývajú "slzičky svätého Vavrinca", pretože sú činné práve na sviatok tohto svätca (10.augusta). Počas ich maxima je bežné vidieť za hodinu aj viac než sto padajúcich meteorov.

Drakonidy (6. - 10.október)

Drakonidy dosahujú svoje maximum 9.októbra. Ide o pomerne mladý meteorický roj, keďže na oblohe bol prvýkrát spozorovaný len v minulom storočí. Aj keď nepatria medzi intenzívne periodické roje, k ich maximu dochádza krátko po západe Slnka. Kvôli nebeskému divadlu tak nemusíte prebdieť celú noc.

Tauridy (10.september - 10.december)

Napriek tomu, že tauridy nepatria medzi najznámejšie meteorické roje, sú častým zdrojom veľmi jasných meteorov známych tiež ako bolidy. Ich materským telesom je Enckeova kométa, ktorú objavil francúzsky astronóm Pierre Méchaine v roku 1786. Na južnej pologuli dosahujú svoje maximum 10.októbra, na severe zase 12.novembra.

Orionidy (2.október - 7.november)

V čase svojho maxima (21.október) produkuje tento meteorický roj približne 15 meteoritov za hodinu. Jeho zdrojom je notoricky známa Halleyova kométa. Ako už napovedá názov, roj je pomenovaný po súhvezdí Orión. Jeho radiant sa nachádza medzi súhvezdiami Orión a Blíženci.

Geminidy (4. - 17.december)

Záver roka poteší astronomických nadšencov roj geminidy, ktorý vrcholí 14.decembra. Zaujímavý je najmä pre svoj tajomný pôvod. Kým materskými telesami väčšiny meteorických rojov sú obvykle kométy, v prípade geminíd tomu tak zrejme nie. Predpokladá sa, že pochádzajú z asteroidu 3200 Phaethon, ktorý je s najväčšou pravdepodobnosťou jadrom vyhasnutej kométy.

Zdroj: sciencealert.com, wikipedia.sk

TV Program

22:50 Tulipánová horúčka
01:10 Krimi
01:40 Statočné srdce
23:10 Káčer Howard
01:45 VEĽKÝ BALÍK
02:30 NAŠI
22:00 Najšpinavšie domácnosti II.
00:20 Prison Break: Návrat
02:05 Myšlienky vraha VII.
23:35 Zubor Pompík