Polojasno
25.4.2024
Vedci objavili planétu podobnú Zemi
Zdielať na

Vedci objavili planétu podobnú Zemi

BOSTON / Medzinárodný tím vedcov objavil v súhvezdí Velryby planétu podobnú Zemi, na ktorej by podľa predpokladov mohol existovať život. Obieha asi 40 svetelných rokov od nášho Slnka a dostala názov LHS 1140b.

"Je to najzaujímavejšia exoplanéta, akú som za posledných desať rokov videl," prehlásil vedúci výskumu Jason Dittmann z astrofyzikálneho ústavu Harvard-Smithsonian v Bostone. Extrasolárna planéta je vesmírne teleso, ktoré obieha okolo inej hviezdy ako Slnko. Vyskytuje sa preto mimo našu slnečnú sústavu, uvádza český portál novinky.cz.

Hviezda červeného trpaslíka

LHS 1140b má priemer 18 tisíc kilometrov, čo je iba 1,4 krát viac ako Zem, jej hmotnosť je napriek tomu takmer sedemnásobná. Predpokladá sa, že sa skladá zo skál a železného jadra. Exoplanéta obieha okolo svojej hviezdy, takzvaného červeného trpaslíka, čo je veľmi malé a chladné teleso. Planéta okolo nej obieha každých 25 dní vo vzdialenosti desaťkrát menšej ako je Zem od Slnka. Táto hviezda je oveľa tmavšia a chladnejšia ako Slnko, čo znamená, že jej obytná zóna je bližšie. Bez vplyvu atmosféry má byť na planéte zhruba -40 °C. Vedci dúfajú, že vďaka svojej hustote, by exoplanéta mohla byť dostatočne silná, aby odolávala radiácii a ešte k tomu aj zadržiavala vodu.

Dôležitá je hmotnosť a veľkosť

Hmotnosť planéty astronómovia získali meraním radiálnej rýchlosti spektografom HARPS. To bolo prelomové, pretože táto planéta nie je jedinou v takzvanej obývateľnej zóne, teda v oblasti, kde môže existovať voda v kvapalnom stave. Zvyčajne sa pri týchto planétach nepodarí zistiť veľkosť a hmotnosť. Tentokrát sa to konečne podarilo. "Nemohli sme ani dúfať, že by sa nám podarilo objaviť lepší cieľ pre jednu z najťažších úloh súčasnej vedy: pátranie po dôkazoch existencie života mimo Zem," dodal Dittmann. V tomto prípade nie len mimo Zem, ale aj mimo slnečnú sústavu.

Súvisiace články